طراحی و ساخت اشیای کاربردی سفالین با الهام از نقش برگ نخل در سفالینه های نیشابور سده 3 تا 4 هجری

پایان نامه
چکیده

پژوهش حاضر با بررسی نقوش برگ نخل در سفالینه های نیشابور در سده های 3 تا 4 هجری در جست و جوی این سوال است که نقوش برگ نخل در سفالینه های نیشابور در سده های 3 و 4 هجری قمری چگونه بوده و به چه صورت نقش شده است. سوال اصلی این است که چگونه می توان از نقوش گیاهی برگ نخل در خلق آثار سرامیکی استفاده کردنتایج به دست آمده از پژوهش نشان می دهد که نقوش برگ نخل با ویژگی های خاص خود در هنر دوره های تاریخی مورد استفاده قرار گرفته و در قرون 3 و 4 هجری قمری در ادامه ی نقوش دوران قبل همچنان خصوصیات بعدی خود را حفظ کرده است. این نقوش در ترکیب بندی ها دارای نظم و محور مشخصی بوده و در بیشتر موارد به صورت متوالی تکرار می شوند. در سفالینه های نیشابور در قرون 3 و 4 هجری قمری، نیم برگ نخل با دو پره بر روی یک پیچک، بیشترین کاربرد را دارد. در بخش عملی با استفاده از نقش برگ نخل و نیم برگ نخل، به خلق آثار کاربردی مانند: شمعدان، بشقاب، گلدان و .... پرداخته شد.

منابع مشابه

طراحی و ساخت سفال های معاصر با الهام از نقوش سفالینه های قرون سوم و چهارم هجری قمری نیشابور

یکی از شناخته شده ترین ظروف تاریخ سفال ایران، ظروف قرون سوم و چهارم هجری قمری نیشابور است. دلیل معروفیت این ظروف، تنها ،روش به‏کار رفته برای ساخت آنها نیست، بلکه نقوش و خطوط تزیینی این ظروف است که جلوه ای منحصربه‏فرد از لحاظ طراحی و فرم در شکل سفال ایجاد نموده است و ضمن هماهنگی با شکل (ریخت) سفال، پیام هایی به مخاطب (مصرف کننده) منتقل می کند که ارتباط مستقیمی با دنیای معنوی و ذهن خیال‏انگیز شرق...

15 صفحه اول

بررسی نقوش سفالینه های نیشابور (سده اول تا ششم هجری) و کاربرد آنها در گرافیک

در راستای کاربرد نقش و نگارهای ملی ایران در هنرهای تصویری ، شناخت نقوش و سفالینه های ایران قبل و بعد از اسلام ضروری می نماید. در این پژوهش سعی بر آنست ضمن معرفی ریشه های نقوش سفالینه های اسلامی و بررسی مفاهیم آنها، به شناسایی نقوش دوران اسلامی و دسته بندی نقوش سفالینه های نیشابور بپردازد ، چرا که هنر بی نظیر سفالگری نیشابور ، سفال این دوره را جز شاهکارهای منحصر بفرد جهان نموده است.

15 صفحه اول

طراحی و ساخت نقش برجسته سفالین با الهام از نقوش البسه نقاشی شده ظروف مینایی قرن 6و7 هجری قمری

از ویژگی های بارز هنراسلامی در ایران، نقش مایه های تزئینی آن می باشد. عناصر تزئینی در تمامی هنرهای اسلامی متجلی بوده است و از جایگاه درخور توجه ای برخوردار است. سفالینه های مینائی قرن 6 و7 ه.ق نیز مجموعه ای غنی از نقش مایه ها و نگاره های تزئینی می باشد که توجه به جزئیات و از جمله تزئینات لباس پیکره های نقوش در ظروف از خصوصیات منحصربه فرد آن می باشد. در این پژوهش با نگاهی به سفالینه های مینائی و...

واکاوی تحلیلی معنای کاربردی چهارباغ در کتاب‎ها و نوشته‎های سده هشتم تا یازدهم هجری

Chahar-Baghis oneof the most famousstreetsof Isfahan and perhaps,Iran.Chahar-Bagh, as agreenstreet, had a certaingeometric pattern which included the rowsof trees, roads,sidewalks and central stream.Chahar-Bagh Street was actually a lineal urban space which stretched from the north to the south, towards Naghsh Jahan square (EmamSquare) as the central urban space of Esfahan and together managed ...

متن کامل

بررسی روند تکامل و نقش مورب‌نویسی در صفحه‌آراییِ نسخ‌خطی از سده چهارم تا نهم هجری

مطالعه بر روی نسخه‌های خطی نشان می­دهد یکی از عواملی که باعث گردیده تا شیو­ه­ی تازه‌ای از نگارش و به دنبال آن چینش‌های مختلف و متنوعی از خطوط و تزیینات در صفحات یک نسخه شکل بگیرد، مورب­نویسی است. اما مطالعاتی که سیر تحول و تکامل این شیوۀ نگارش را نشان دهد، تا کنون انجام نشده است. نگارندگان در این پژوهش برای یافتن پاسخی به این پرسش­ها که: مورب­نویسی از چه زمانی و درکدام نسخه‌ها آغاز شد؟ چگونه به...

متن کامل

بررسی نقوش سفالینه های مینایی ساوه در سده های ششم و هفتم هجری قمری براساس نمونه های موزه متروپولیتن

ساوه، در میان پژوهشگران حوزه سفالینه اسلامی، به عنوان یکی از عمده مراکز تولید سفال مینایی سده‌های 6 و 7 هجری قمری شناخته شده است. با توجه به نمونه‌ سفال‌های تاریخدار منسوب به ساوه؛ سده 6 ه.ق. دوران اوج ساخت سفال مینایی در این شهر در نظرگرفته شده است. این امر مرهون توجه حاکمان به هنر و پرورش هنرمندان این صنعت از یک سو و از سوی دیگر مهاجرت گروه کثیری از هنرمندان مراکز تولیدی کاشان و ری در پی حملا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023